Jump to content

Photo

"the Regimen"-Produkter I Sverige

regimen sverige finnar produkter svenska apoteket

5 replies to this topic

#1 Rasmusen

Rasmusen

New Member

• Members
  • Posts & Likes
About Me

Posted 24 September 2012 - 12:27 PM

Dan's regimen - svenska produkter som funkat för mig

Hej! Ville bara dela med mig av vad som funkat för mig! Hade mycket finnar förut men nu har jag fått bukt på dem genom att följa
"The regimen" men med dessa produkter!

1. Rengöring: I början körde jag med Apoliva Rengöringslotion
http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=233430
Men nu för tiden rengör jag bara med att ljummet vatten och inget annat. Kom ihåg att vara försiktig och inte SKRUBBA.

2. Benzoyl peroxid: BASIRON AC GEL 5 % - Finns på de flesta apotek.
Som vanligt med Benzoyl peroxid är det att räkna med att ma kommer att vara rödare i ansiktet och att sveda
kan kännas i ansiktet efter applicering. Detta försvinner dock med tiden om man inte är allergisk.

3. Återfuktande kräm: Använde fram till för två veckor sen ACO spotless moisturizer
http://www.aconordic...oisturiser.aspx
men den slutades sälja i det apotekt jag köper ifrån. Istället finns en ny, motsvarande som jag idag kör på sedan
ett par veckor tillbaka som heter
Apoteket återfuktande ansiktsgel - Den funkar bra och den har bra ämnen för huden!
http://www.apoteket....x?Varuid=245438

Använd dessa produkter och följ noggrant Dans regimen! Jag kan inte lova att det kommer att funka för alla, men det har funkat för mig, och jag provade mycket. Kom ihåg att inte ge upp! Fortsätt kämpa och ändra inte på produkterna när du väl börjat! Det kan ta ett tag att se resultat, men när du väl gör det så är det värt all sveda och rödhet som man ofta får i början av regimen!

Det första jag märkte i början av regimen var att strukturen på huden i ansiktet ändrades. Den blev mer slät. Sen fick jag lite mer finnar. Kläm inte på dessa utan låt de försvinna bara! Efter ett par veckor märkte jag att efter ett finnutbrott så blev huden under slätare, som om ett lager hade rensats bort och finnarna som låg i det lagret kommit till ytan och sedan försvunnit. Ibland känns det hopplöst, det känns som om finnarna bara blir värre eller att det aldrig blir någon skillnad - men ha tålamod! Jag tyckte själv att det gick långsamt och var tveksam, ingen jag visste hade provat regimen med dessa produkter innan men tillslut så började jag se förändring, och det var underbart! Rödheten som uppstår i början av benzoyl peroxiden avtar med tiden. Tänk också på att man kan flagna en del i början.

Jag märkte att de första veckorna sved det mycket i ansiktet efter att jag applicerat återfuktningskrämen på Benzoyl peroxiden. Det sved i kanske 15-30 minuter. Detta försvann sedan och nu svider mitt ansikte inte längre efter fuktkrämen. Huden måste vänja sig vid krämerna.

När ni märker att ni har fått kontroll på finnarna så kan ni överväga att göra regimen endast en gång per dag! Men ni känner er hud bäst och jag rekommenderar att ni kör på regimen 2 gånger per dag, det gjorde jag. Bara på senare tid har jag gått ner till en omgång per dag, för det räcker för att hålla mina finnar borta nu.

Det här är ingen ny kur utan följ Dan's regimen och använd dessa produkter - som funkat för mig - och finns att köpa i Sverige!
Hoppas det här hjälper er som det har hjälpt mig och lycka till! En dag blir ni aknefria!

#2 Slizen

Slizen

New Member

• Members
  • Posts & Likes
About Me

Posted 26 September 2012 - 08:02 AM

Kör dessa produkter jag med, men istället för rengöraren från Apoliva använder jag Lactacyd. Vet inte om jag bör skaffa Apoliva istället?

Använder Basiron sedan två dagar tillbaka, och jag börjar nog redan se lite resultat. Dock kommer jag endast smörja på det på kvällen, då jag blir vit i ansiktet av det (mörkhyad).

#3 d0rf3n

d0rf3n

New Member

• Members
  • Posts & Likes
About Me

Posted 13 September 2013 - 03:13 PM

Hej alla som fortsatt läser denna post eller som letar efter akneprodukter i Sverige. [Lathund: Inte bra saker, bra saker!]

Jag har lite att tillägga, tänkte hjälpa med det jag vet. Har kämpat med akne länge, och tagit mig ann att prova nästan allt som finns på den svenska marknaden. Ledsen för kommande vägg av text. smile.png

Tänkte först varna/avråda från några vanliga som jag vet många använder.

Ett vanligt missatag många gör är att inte tänka på att Basiron (eller annan Benzoyl Peroxid-produkt) är ett starkt preparat, så det är viktigt att man inte uttsätter huden för andra saker som kan irritera eller torka ut. Ett annat är att fett eller smuts är orsaken till akne. Detta är fel, vissa oljor som oliv eller annan massageolja t ex kan clogga igen porerna då det inte är en naturlig olja för huden. Men inte fett på huden. Både personer med fet hy och torr hy kan ha problem med finnar. Det är för att finnar är en inflammation, en kroppslig reaktion på att huden är irriterad och utsatt. Jämfört med en infektion, som är bakteriers fel, så är det inte de som ger inflammationen finnen utan syrorna som bildas då de blir många och bryter ned talg i igencloggade porer. Fett finns och produceras naturligt på huden, den skyddar mot irritanter och från torka. Tvål tar bort denna hinna, vilket irriterar huden, samt får dina redan av finnig hud irriterade talgkörtlar under huden att överproducera fett för att skydda huden och ger ökad risk att clogga igen. Sacicylsyra, samt andra syror som sägs aktivt motverka orenheter och bakterier är irriterande och bör inte användas. Alltså räcker det med en irritant (Benzoyl Peroxid) och helst inte fler, för då blir huden alldeles för utsatt och irriterad och flera för avancerade och aggressiva (även det minsta) motverkar allt ditt jobb.

T ex: Neutogena Visibly Clear (tvål samt moisturizer) innehåller båda Sacilsylsyra och bör inte användas i samband med benzoyl peroxid. (Pink grape varianten fungerar dock)

Du skall inte använda tvål, för uttorkande. Använd en foam eller snäll rengörings gel, som är avsedd för känslig hy. Samma med moisturizer. Här är det svårare då den inte heller får vara cloggande.

Jag har kört ett tag med Avene Soapless facewash med Avene Ac Clean moisturizer, de är lite dyra men väldigt najs.

Dock har det precis kommit Basiderm, samma företag som Basiron, men en foam och en kräm. De är prosvärda och fungerar utmärkt med Basiron 5 %, aldrig 10%, trust me, jag har provat i åratal båda sorter samt ac wash.

-------------------------------------------------------------------------

Om du bor i Sverige:

- Följ The Regimen till punkt och pricka, mycket VIKTIGT!

- Använd produkterna:

Basiderm Oil Control Foam Wash

Basiron 5%

Basiderm Oil Control Daily Moisturizer

Apotea.se (länkar) är en billig hemsida med bra priser och mycket snabb leverans.

#4 Slizen

Slizen

New Member

• Members
  • Posts & Likes
About Me

Posted 18 December 2013 - 04:49 PM

Tack för ett läsvärt inlägg! :)

Du verkar främst ha koll på produkter ämnade för fet hy, men tänkte kolla om du även har koll på produkter för torr hy?

Jag har använt Basiron under en längre tid och det är verkligen det bästa mot acne, men skulle även behöva en mild och bra rengörare samt återfuktare.

Har använt ACO Face Rengöringslotion och ACO Face/Body Fuktcreme, och de fungerar hittills rätt så bra. Är dock rädd för att någon av produkterna ska innehålla något dåligt och därmed täppa igen porer b.la. Om du vet några produkter får du gärna tipsa om de.

Tack så mycket, igen :)

Hej alla som fortsatt läser denna post eller som letar efter akneprodukter i Sverige. [Lathund: Inte bra saker, bra saker!]

Jag har lite att tillägga, tänkte hjälpa med det jag vet. Har kämpat med akne länge, och tagit mig ann att prova nästan allt som finns på den svenska marknaden. Ledsen för kommande vägg av text. smile.png

Ett vanligt missatag många gör är att inte tänka på att Basiron (eller annan Benzoyl Peroxid-produkt) är ett starkt preparat, så det är viktigt att man inte uttsätter huden för andra saker som kan irritera eller torka ut. Ett annat är att fett eller smuts är orsaken till akne. Detta är fel, vissa oljor som oliv eller annan massageolja t ex kan clogga igen porerna då det inte är en naturlig olja för huden. Men inte fett på huden. Både personer med fet hy och torr hy kan ha problem med finnar. Det är för att finnar är en inflammation, en kroppslig reaktion på att huden är irriterad och utsatt. Jämfört med en infektion, som är bakteriers fel, så är det inte de som ger inflammationen finnen utan syrorna som bildas då de blir många och bryter ned talg i igencloggade porer. Fett finns och produceras naturligt på huden, den skyddar mot irritanter och från torka. Tvål tar bort denna hinna, vilket irriterar huden, samt får dina redan av finnig hud irriterade talgkörtlar under huden att överproducera fett för att skydda huden och ger ökad risk att clogga igen. Sacicylsyra, samt andra syror som sägs aktivt motverka orenheter och bakterier är irriterande och bör inte användas. Alltså räcker det med en irritant (Benzoyl Peroxid) och helst inte fler, för då blir huden alldeles för utsatt och irriterad och flera för avancerade och aggressiva (även det minsta) motverkar allt ditt jobb.

T ex: Neutogena Visibly Clear (tvål samt moisturizer) innehåller båda Sacilsylsyra och bör inte användas i samband med benzoyl peroxid. (Pink grape varianten fungerar dock)

Du skall inte använda tvål, för uttorkande. Använd en foam eller snäll rengörings gel, som är avsedd för känslig hy. Samma med moisturizer. Här är det svårare då den inte heller får vara cloggande.

Jag har kört ett tag med Avene Soapless facewash med Avene Ac Clean moisturizer, de är lite dyra men väldigt najs.

Dock har det precis kommit Basiderm, samma företag som Basiron, men en foam och en kräm. De är prosvärda och fungerar utmärkt med Basiron 5 %, aldrig 10%, trust me, jag har provat i åratal båda sorter samt ac wash.

Om du bor i Sverige:

- Använd produkterna:

Basiron 5%

Apotea.se (länkar) är en billig hemsida med bra priser och mycket snabb leverans.

#5 d0rf3n

d0rf3n

New Member

• Members
  • Posts & Likes
About Me

Posted 19 December 2013 - 03:29 AM

Hej Slizen,

Vad kul att du tyckte det var läsvärt. Man vet aldrig hur produkter fungerar för sin hud och innan man provar, men jag skulle själv (enligt vad jag läst och kommit fram till) avstå från produkter med högt fettinnehåll, utan att veta exakt vilka oljor som det är. Dina är nog snälla mot huden så basironet håller kanske nere de bieffekter som det kan få. T ex Paraffinum Liquidum är Vaselin, vilket inte är så bra för huden generellt, då den ersätter hudens egna oljor, samt inte bidrar med fukt själv, är inte så bra om man lätt får akne.

Jag skulle rekommendera de produkter jag nämnt ovan. Även om de säger att de är oil control så är de betydligt mildare än resten av produkterna jag funnit, och mattar inte till huden alls som vissa kan göra. De passar utmärkt för all hudtyper, men om du har tendens till mycket torr hud som jag så skulle jag rekommendera att du använder Avene's produkter som jag nämnt ovan. Deras Soapless washer är jättesnäll mot huden och är mildare än de flesta andra. Även fast det står på nästan alla produkter att de motverkar fet och oren hy, så är det bara skitsnacka rent sagt. Man måste tyvärr kolla vad som är i och prova. Rengöringen är inte mot olja/fet hy eller smuts, det är för torkad död hud och andra torkade avlagrinar av kroppsproducerat fett, mm. Som sagt tidigare så får man inte akne av att vara skitig eller fet i hyn smile.png

Så om du är skeptisk mot basiderm produkterna, prova avene soapless cleanser. Som jag skrev tidigare så använde jag den samt AC Clean från avene. Jag bytte över till att prova basiderms produkter som fungerade utmärkt ganske länge men var snäppet inte tillräckligt tyckte jag för min hud. Så jag bytte tillbaka till soapless avene cleanser. (Den är superskön för huden) Men istället för att byta tillbaka till AC Clean, som jag tycker är snäppet dyr, så har jag börjat med en ny produkt från basiderm som heter Basiderm Hydrating Lotion (finns på apotea). Den är precis som Aveneprodukterna som jag nämnt för hud under medicinsk aknebehandling (som t ex basiron).

Jag har provat den nu i några veckor och måste säga att den fungerar mycket bra. I början, när din hud håller på att vänja sig kan det kännas som det inte är tillräckligt, men så är det alltid då man byter produkt. Den är även mycket lätt applicerad, inte så tjock i konsistensen vilket kan vara ovant, men då inte så mycket tryck och långt applicerande behövs är detta bra för huden då man har aktiv akne som kan bli irriterad.

Nu tänkte jag sluta innan väggen av text blir för stor.

Prova:

- Avene Soapless Cleanser (rengöringen är precis som de säger i The Regimen inte viktigast, varken i nerlagd tid eller utvald produkt, så länge den inte innehåller tvål eller annat aggressivt som Salicylic Acid, så spelar de några sekunder av rengöringsprodukt i ansiktet inte så mycket roll som de saker som ska sitta i hela dagen)

- Basiderm Hydrating Lotion (den kan kännas lätt och kanske otillräcklig men är mycket dryg, ta som vanligt i mängd applicera ut så jämnt det går och låt huden ta hand om resten, den tar upp det snabbt)

Båda finns på apotea bl a, båda är för känslig hud som undergår medicinsk aknebehandling i någon form, och de är prisvärda jämfört med många andra produkter (= uttorkande produkter / behandlingar).

Glöm inte att låta huden vänja sig vid produkterna, speciellt om du använt feta produkter sp kan huden ha minskat på sin egen produktion av fett då den fått det utifrån. Låt det ta 2 veckor i alla fall innan du börja känna efter för mycket. Man är torr/fet eller det känsl konstigt när man byter tills huden anpassat sig.

Samt det bästa tipset är irritera inte huden så gott det går, men mest av allt irritera inte akne när den är där. Att överdriva i att huden blir irriterad avv att man drar en handduk över den är också skitsnack enligt mig. wink.png Så känslig är inte huden i ansiktet jämfört med resten, endast när akne har slagit ut och det finns inflammation måste man vara mer noga. Hoppas jag kunnat hjälpa med något. Lycka till!

Tack för ett läsvärt inlägg! smile.png

Du verkar främst ha koll på produkter ämnade för fet hy, men tänkte kolla om du även har koll på produkter för torr hy?

Jag har använt Basiron under en längre tid och det är verkligen det bästa mot acne, men skulle även behöva en mild och bra rengörare samt återfuktare.

Har använt ACO Face Rengöringslotion och ACO Face/Body Fuktcreme, och de fungerar hittills rätt så bra. Är dock rädd för att någon av produkterna ska innehålla något dåligt och därmed täppa igen porer b.la. Om du vet några produkter får du gärna tipsa om de.

Tack så mycket, igen smile.png

Om du bor i Sverige:

- Använd produkterna:

Basiron 5%

Edited by d0rf3n, 19 December 2013 - 03:32 AM.

#6 Slizen

Slizen

New Member

• Members
  • Posts & Likes
About Me

Posted 30 December 2013 - 06:42 PM

Tack så jättemycket för att du tog dig tid att svara så utförligt. Jag uppskatta det verkligen!

Jag har beställt hem produkterna du nämnde ovan. Såg att Apotea har en 50 ml-flaska av
Avène Soapless Cleanser , "traveler size", vilket jag tyckte var riktigt bra för att testa. Får se hur de produkterna kommer fungera.

Har testat att dra ner till att rengöra huden med en rengörare till varannan dag, och köra med ljummet vatten morgon och kväll istället. Upplever det som att huden gillar det bättre faktiskt. Har även testat Apotekets ansiktsgel som TS nämner och trots att jag ibland har torr hy, återfuktar den tillräckligt.

Gott nytt år! :)

Text

Edited by Slizen, 30 December 2013 - 06:44 PM.

Reply to this topic

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users